Hvad skal man overveje, før man registrerer et varemærke? 

Varemærke

Varemærker er en vigtig og effektiv form for beskyttelse af intellektuel ejendomsret. Et varemærke kan beskytte, dit logo eller dit slogan mod at blive brugt af en anden. Hvis du overvejer at registrere et varemærke for din virksomhed, er der flere ting, du bør være opmærksom på, før du går i gang. Det kan være svært at vide præcis hvad man skal være opmærksom på ved oprettelse af et varemærke. For at gøre det nemmere for dig at tage valget om en varemærkeregistrering, har vi derfor udformet denne artikel, der udpensler de mest centrale parametre du skal være opmærksom på ved en varemærkeregistrering. Læs videre for at få en oversigt over tre af de vigtigste overvejelser i forbindelse med registrering af varemærker. 

Undersøg først dine muligheder

Inden du foretager en varemærkeregistrering er det vigtigt at foretage noget research først. For at være berettiget til registrering af et varemærke skal mærket have særpræg og må ikke ligne andre eksisterende varemærker til forveksling. Du skal søge i både statslige og føderale databaser for at sikre dig, at dit foreslåede varemærke ikke allerede er registreret eller er under registrering hos en anden part. Hvis du foretager denne undersøgelse på forhånd, sparer du tid, penge og hovedpine senere hen, hvis en anden allerede har sikret sig rettighederne til dit foreslåede varemærke. 

Klasserne er vigtige 

Når du registrerer et varemærke, skal du vælge, hvilken klasse eller hvilke klasser af varer og tjenesteydelser det er gældende for. Hvis du f.eks. ejer en tøjvirksomhed, vil du måske registrere dit firmanavn som et varemærke i klasse 25 (beklædning) og 35 (reklame/markedsføring). Det er vigtigt, at du vælger alle gældende klasser, fordi det vil sikre, at ingen andre kan misbruge din intellektuelle ejendomsret inden for disse kategorier uden at blive udsat for retslige skridt fra din side. 

Vælg dit mærke med omtanke 

Når først et mærke er registreret hos US Patent and Trademark Office (USPTO), kan det vare evigt – så længe det fortsat er i brug og fornyes hvert 10. år. Det betyder, at det er yderst vigtigt, at du vælger et mærke med omtanke, da det sandsynligvis vil blive forbundet med din virksomhed i mange år fremover. Sørg for, at det valgte mærke nøjagtigt afspejler, hvem du er som virksomhed, og hvilke værdier eller budskaber, der er forbundet med det, vil forblive relevante over tid. 

Varemærkeregistreringer kan yde værdifuld beskyttelse for virksomheder, der ønsker at beskytte deres mærkeidentitet mod potentielle konkurrenter eller efterlignere, der søger en nem vej ud. Inden du registrerer dit varemærke, skal du dog sikre dig, at du har foretaget grundig research om eksisterende varemærker for ikke at krænke andres intellektuelle ejendomsrettigheder, nøje udvalgt alle relevante klasser og valgt et tidløst brand, der præcist repræsenterer, hvem din virksomhed er i dag – og i morgen! Ved at tage disse skridt i betragtning, før de foretager en varemærkeregistrering, kan ejere af et websted sikre sig, at de har taget alle nødvendige forholdsregler mod eventuelle krænkelsesspørgsmål i fremtiden!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *